چای سبز, مراقبت و سلامتی

آیا چای سبز برای شما مفید است؟

آیا چای سبز برای شما بهتر از چای سیاه است؟

آیا چای سبز حاوی کافئین است؟ آیا می تواند به دفع بیماری کمک کند؟ جو لوین متخصص تغذیه ، فواید چای سبز را در رژیم غذایی بررسی می کند

انواع چای ، حتی فنجان سازنده معمولی شما ، از گیاه Camellia sinensis تهیه می شود.

چای سبز نام خود را از رنگ سبز زمردی گرفته است که هنگام دم کشیدن برگ های چای فرآوری نشده و تخمیر نشده ایجاد می شود.

با ریشه تا 5000 سال پیش ، چای سبز معمولاً در خاور دور که خواص سلامتی آن بسیار مورد توجه قرار می گیرد ، نوشیدنی می شود و به طور گسترده ای رشد می کند.

 

3 فایده چای سبز برای سلامتی

 

چای سبز

1. چای سبز سرشار از پلی فنل های آنتی اکسیدان است

فواید چای سبز برای سلامتی بیشتر از چای سیاه است که می تواند ناشی از عدم فرآوری آن باشد.

چای سبز در پلی فنول های محافظ بیشتر است.

مهمترین پلی فنولهای موجود در چای سبز ، فلاونوئیدها هستند که فعال ترین آنها کاتچین ها و اپی گالوکاتکین گالات (EGCG) هستند که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند.

آنتی اکسیدان ها به عنوان محافظ بدن در برابر بیماری شناخته شده اند و بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند.

آنتی اکسیدان ها را می توان در طیف وسیعی از میوه ها ، سبزیجات و سایر غذاهای فرآوری نشده یافت.

به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل ، چای سبز می تواند منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها باشد.

 

2. ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند

چای سبز حاوی یک ماده اصلی فعال ، کافئین است که یک محرک ذهنی شناخته شده است.

چای سبز همچنین شامل آمینو اسید L-theanine است که با افزایش فعالیت انتقال دهنده عصبی بازدارنده GABA ، اثر آرام بخشی ایجاد می کند.

همچنین باعث افزایش دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز می شود که هوشیاری ذهنی را تنظیم می کنند.

 

3. ممکن است چربی سوزی را تقویت کند

طبق برخی تحقیقات ، چای سبز به دلیل خاصیت گرمازایی (که بیش از اثر کافئین است) می تواند باعث افزایش میزان متابولیسم و ​​افزایش چربی سوزی شود.

با این حال ، همه مطالعات افزایش متابولیسم را پیدا نکرده اند و بنابراین اثر ممکن است در افراد و شرایط آزمایش متفاوت باشد.

 

سایر مزایای بالقوه سلامتی

ادعاهای بهداشتی بیشتری درباره چای سبز از کاهش خطر ابتلا به سرطان تا کاهش وزن وجود دارد.

شواهد تأیید کننده این ادعاها تا حد زیادی غیرقابل نتیجه است.

برخی از ادعاهای بهداشتی بر اساس سنت های شرقی باستان است ، جایی که از چاآی سبز سالها برای درمان علائم بیماری استفاده می شده است.

به دلیل مزایای پیشنهادی ، بسیاری از محصولات “سلامتی” اکنون حاوی آثاری از چآای سبز هستند. با این حال ، شواهد محدودی وجود دارد که نشان دهد این محصولات مثر هستند.

اگر امیدوارید از چاآی سبز برای اهداف دارویی استفاده کنید ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

 

چای سبز حاوی چه مقدار کافئین است؟

چآای سبز حاوی کافئین است ، اگرچه انواع و مارک های آن ممکن است متفاوت باشد.

مقدار مساوی چاآی سـبز حاوی کافئین کمتری نسبت به قهوه است

(یک فنجان چای سـبز حاوی تقریباً 35-80 میلی گرم در مقایسه با تقریباً 100-400 میلی گرم در همان اندازه فنجان قهوه است) ، اما هنوز هم می تواند به عنوان یک محرک عمل کند.

در نتیجه ، برخی افراد دریافتند که نوشیدن چآای سـبز باعث افزایش سطح انرژی ، تمرکز و خلق و خو می شود ، اما این اثر ممکن است در افراد متفاوت باشد.

اگر به کافئین حساس هستید ، توصیه می شود تعداد کل فنجان های چآای سـبز که در روز می نوشید را محدود کنید.

کافئین زیاد می تواند الگوی خواب را مختل کند. اگر این مسئله روی شما تأثیر می گذارد ، سعی کنید بعد از صرف ناهار ، نوشیدنی های کافئین دار را کاهش دهید.

به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد میزان کافئین موجود در چای هستید؟ راهنمای جامع ما انواع مختلف چای را مقایسه می کند و درمورد اینکه چه عواملی روی محتوای کافئین تأثیر می گذارند بحث می کند.

 

انواع مختلف چای سبز کدامند؟

تفاوت بین چآای ســبز و سیاه در نتیجه فرآیند تولید است.

چای سیاه تحت تخمیر قرار می گیرد که رنگ و عطر و طعم آن را تغییر می دهد ، در حالی که چآای ســــبز فرآوری نشده باقی می ماند و رنگ خود را حفظ می کند.

چای ســبز در ارتفاعات بالاتر ، به طور مشخص در مناطق کوهستانی شرق آسیا ، کاشته می شود.

مقداری چآای ســـبز هنوز با دست چیده می شود و تصور می شود که چای های چیده شده دست تلخی کمتری دارند و طعم شیرین تر و قوی تری دارند. عوامل دیگر مانند آب و هوا و خاک نیز می توانند در عطر و طعم تأثیر بگذارند.

Sencha محبوب ترین چای ســــبز ژاپن است. گریدهای بی شماری وجود دارد که می تواند بر قیمت و کیفیت تأثیر بگذارد. برگهای سنچا ابتدا بخارپز می شوند و سپس شکل می گیرند.

چای سنچا یک چای زرد / سـبز شفاف با عطر و طعم شیرین ، علفی اما کمی قابض تولید می کند.

ماتچا از برگ های چآای ســــبز که در سایه رشد می کنند ساخته می شود. محتوای کلروفیل برگها بیشتر است که آنها را به یک رنگ سبز زنده تبدیل می کند.

برای تهیه ماتچا ، کل برگ به صورت پودر خرد می شود. پودر قبل از سرو با آب جوش مخلوط شده و به آرامی مخلوط می شود. عطر و طعم آن سبک و شیرین است و اکنون به دسرها و نوشیدنی های شیرین اضافه می شود.

 

هنگام خرید چای سـبز به دنبال چه چیزی باشید

چای ســـبز را می توان به صورت برگ تازه یا در کیسه های چای یافت ، که اغلب با طعم های دیگر مانند لیمو ، آهک یا زنجبیل مخلوط می شود.

هنگام خرید برگ چای ، از برگهای پیر خودداری کنید. این همان اصل دانه های قهوه است. گفته می شود ، برگهای کامل بالاترین درجه و برگهایی هستند که بیش از چهار ماه از سطح اوج طراوت خود گذشته باشند.

پس از خرید و باز کردن ، برگها را در ظرف ضد هوایی نگهداری كنید كه می تواند دوباره در بسته بندی شود و در یك محل خنك نگهداری شود تا به كندی واكنش هایی كه می توانند از مواد گیاهی و چربی چای را کاهش دهند ، کمک کند.

 

طرز تهیه چای سبز

چای مصرفی ، دما و زمان پخت و پز همگی تأثیر قابل توجهی در سطح آنتی اکسیدانی دم کرده چآای ســبز دارند.

دمای گرم و محیط برای حفظ آنتی اکسیدان ها بهترین درجه حرارت است. قبل از ریختن روی برگهای چای ، بگذارید آب جوش کمی خنک شود و اجازه دهید بین 2 تا 3 دقیقه خنک شود.

 

آیا چای سبز می تواند بر سطح آهن تأثیر بگذارد؟

مانند انواع چای ، چاآی سبز نیز حاوی تانن است.

تانن می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند بنابراین سعی کنید چای را با یک وعده غذایی غنی از آهن ننوشید و حداقل یک ساعت قبل از نوشیدن چای بعد از یک وعده غذایی غنی از آهن آن را ترک کنید.

 

چای سبز

محصولات مرتبط

 

اطلاعات تماس با فروشگاه کاف کف

شماره تماس :02191300014

شنبه الی پنج شنبه از ساعت ۸ الی ۱۹ میزبان صدای گرمتان هستیم

 

نحوه ارسال سفارش از فروشگاه کاف کف:
  • ارسال سریع به تمامی نقاط کشور امکان پذیر است.
  • سفارش های تهران چند ساعته و شهرستان حد اکثر دو روز کاری طول میکشد.

3 دیدگاه در “آیا چای سبز برای شما مفید است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *